Adverteren op social media: Maak je doelgroep specifiek

Vroeger kon je als marketeer adverteren op radio, televisie en in print. Zeker voor radio en televisie was het lastig om de doelgroep nauwkeurig af te bakenen. Er waren maar een paar zenders en je kon tijd inkopen rond een bepaald programma, maar veel verder dan ‘mannen tussen de 25 en 40 jaar’ kwam je niet (als je al geluk had). Via social media kan je de doelgroep veel specifieker afbakenen, maar hoe doe je dat en waar moet je op letten? Hieronder geven we per social media kanaal kort aan wat de mogelijkheden zijn.

Adverteren op Facebook

Facebook adverteren social media adverteren Bij Facebook heb je de mogelijkheid om een selectie te maken op basis van belangrijke demografische gegevens zoals, geslacht, leeftijd en provincie. Dit zijn de basisgegevens. Hiermee kan je de doelgroep iets verder afbakenen dan wanneer je bijvoorbeeld via televisie zou adverteren, maar het is nog altijd heel breed. Tenzij je natuurlijk selecteert op mensen die in het dorpje ’t Woudt wonen, want dat is het kleinste plaatsje van Nederland.

Gelukkig is het mogelijk om meer demografische gegevens te kiezen. Zo is er de mogelijkheid om te kiezen voor ‘functie’ en ‘werkgever’ van degene die je wilt bereiken. Zeker in de B2B-markt is dit erg interessant. Je kan je advertentie dan bijvoorbeeld richten op de inkopers van specifieke bedrijven. En naast deze opties biedt Facebook adverteerders ook de mogelijkheid om te selecteren op interesse. Zodra meer dan 100 mensen dezelfde interesse aangeven op Facebook is het mogelijk om deze interesse te selecteren. Door het goed combineren van de geboden opties kan je de doelgroep zo specifiek mogelijk afbakenen.

Benieuwd naar de eisen waaraan een Facebook advertentie moet voldoen? Dat legt Facebook haarfijn uit in haar ‘Gids voor Facebook-advertenties’.

Adverteren op LinkedIn

Adverteren op LinkedIn lijkt op adverteren op Facebook. Ook hier heb je de mogelijkheden om te selecteren op de belangrijkste demografische gegevens. Maar omdat LinkedIn een zakelijk netwerk is, is het uitermate geschikt voor B2B. Er is de mogelijkheid om te selecteren op ‘naam bedrijf’, ‘functie’, ‘omvang bedrijf’ en ‘opleidingsniveau’. Dus wanneer je de CEO van bedrijf X makkelijk wilt bereiken, dan kan dat (mits de CEO ook op LinkedIn zit).

Benieuwd naar de uitgebreide richtlijnen voor LinkedIn advertenties? Dat leggen ze hier uit.

adverteren op  social media - facebook - twitter - linkedinAdverteren op Twitter

Uiteraard is adverteren op social media ook mogelijk via Twitter. Net als bij Facebook en LinkedIn is het mogelijk om te kiezen voor speciale demografische gegevens. Maar het voordeel van Twitter is dat ze een zeer goede zoekfunctie hebben. Via http://search.twitter.com kan je heel eenvoudig zoeken op trefwoorden die jij zelf bepaalt. Zo zie je direct wie er praat over onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn. En vervolgens kan jij je advertentie op hen richten!

De eisen waaraan een Twitter advertentie moet voldoen staan in de ‘Redactionele richtlijnen voor Advertenties’ van Twitter.

Heeft u vragen over adverteren op social media? Neem vrijblijvend contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *