Alles of niets? 7 tips voor de inzet van social media

Social media focus - Pink Monkey MediaKlanten kijken naar social media voordat ze met een bedrijf in zee gaan. Dat weten we inmiddels wel. Toch gebruiken genoeg bedrijven nog steeds geen social media. Een tikje ouderwets of arrogant; zeg het maar. Een gemiste kans, want social media dienen als een belangrijk communicatiekanaal waar je verbinding maakt met je (potentiële) klant. Betekent dit dan dat je op alle social media kanalen actief moet zijn? En ben je daar dan veel tijd mee kwijt? Hieronder geven we een paar tips voor het gebruik van social media.

1. Bepaal je doelgroep

Het belangrijkste is dat je vooraf je doelgroep bepaalt. Wil je alleen je bestaande klanten bereiken of richt je je ook op potentiële klanten en influencers? Klinkt als een open deur maar dat is het ook. Het wordt vaak vergeten en een organisatie start dan zonder communicatieplan met het gebruik van social media. Gevolg: veel inspanning en niet het gewenste resultaat.

2. Bepaal je boodschap

Social media kan je voor verschillende doeleinden inzetten. Sommige bedrijven gebruiken social media om het bedrijf een gezicht te geven. Anderen kiezen er voor om zich vooral te profileren als specialist op een bepaald vakgebied door kennis te delen. Het een sluit het ander niet uit, maar bepaal voordat je begint welke boodschap je wilt vertellen. Pas je content hier op aan en wees consistent.

social media landschap - tips - Pink Monkey3. Kies je social media kanalen

Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Vimeo, YouTube, Vine, Snapchat enz. Een hele waslijst aan social media kanalen, ieder met zijn eigen kracht. Het belangrijkste is dat je durft te kiezen. Breng focus aan. Net als binnen de dagelijkse bedrijfsvoering moet je keuzes maken. Kies kanalen die bij je bedrijf passen en die aansluiten bij je doelgroep.

Als marketing ZZP-er bijvoorbeeld heb je waarschijnlijk meer aan Twitter dan aan Instagram, omdat je graag je kennis wilt delen. En als verkoper van designermeubels heb je misschien meer aan Instagram of Pinterest dan aan LinkedIn, omdat je op Pinterest mooie productfoto’s toe kan voegen.

4. Promoot je social media kanalen

Als je eenmaal focus hebt aangebracht mag je best trots zijn op je social media kanalen. Een goede focus zorgt voor een betere tijdsbesteding en betere content op de kanalen waar je wel actief bent. Promoot deze kanalen dan ook via bijvoorbeeld je website. Ook dit lijkt weer een open deur, maar er zijn nog veel bedrijven die dit vergeten.

5. Experimenteer

Probeer uit welke berichten de doelgroep interessant vindt, meet dit en pas je social media inzet aan waar nodig. Het voordeel van focus is dat je minder kanalen hoeft te analyseren en dat het sneller duidelijk is wat wel en niet werkt.

6. Zet door

Het opbouwen van een trouwe groep volgers is niet eenvoudig en kost tijd. Maar door de aangebrachte focus kan je veel sneller schakelen en raak je minder snel gefrustreerd. En bedenk dat niet alleen je trouwe volgers je social media kanalen weten te vinden.

 7. Mocht je toch stoppen, geef dit aan

Besluit je toch te stoppen met de inzet van een van de social media kanalen? Geef dit dan duidelijk aan. Het account is namelijk nog wel te vinden op internet. En een account waarop niets gebeurt kan de vraag oproepen of de onderneming nog wel bestaat. Iets wat je niet wilt als je net de markt aan het veroveren bent.

Voorbeeld: Instagram catalogus Ikea

Een goed voorbeeld van focus is de Russische afdeling van Ikea. Zij kiezen ervoor om hun 2014 collectie voornamelijk te promoten via Instagram. Met Resultaat! Door de kracht van de producten te combineren met de mogelijkheden binnen Instagram heeft Ikea Rusland binnen enkele dagen 17.000 volgers bereikt en, ook best fijn, enorme media-aandacht gecreëerd.

Ikea Instagram Focus - Pink Monkey Media

Heeft u vragen over de inzet van social media? Neem vrijblijvend contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *