Big data voor kleinere bedrijven

big-dataWe kunnen het niet ontkennen. Op dit moment lijkt Big Data het toverwoord voor marketeers. Vooral grote internationale organisaties maken veel gebruik van Big Data. Maar kunnen ook de kleinere organisaties hier van profiteren? En nog belangrijker, is het voor kleinere organisaties noodzakelijk om mee te gaan in deze hype? Big Data levert zeker toegevoegde waarde, maar er zijn alternatieven.

Wat is Big Data?

Er is geen eenduidige definitie te vinden van Big Data. Maar eigenlijk is Big Data niets meer dan enorm veel informatie die op het juiste moment beschikbaar is, waarmee flexibel omgegaan kan worden en waarmee toegevoegde waarde gecreëerd wordt voor de klant.

Small Data

Naast Big data heeft men het ook vaak over Small Data. Small Data is alle informatie die binnen een organisatie aanwezig is over een klant als individu. Denk daarbij aan geslacht, adres, maar ook aankoopgedrag, bestelfrequentie, retourfrequentie enz.

Wat kost Big Data?

Vaak horen we dat Big Data enorm kostbaar is. Dat is deels waar. De beschikbare informatie op zichzelf kost namelijk niets. De kosten zitten in het verzamelen en verwerken van de data. Des te meer data beschikbaar is, des te meer het kost om alle data te analyseren.

Omvang bepaalt dus mede de kosten. Dat zien we bijvoorbeeld ook bij een tuin. Hoe groter de tuin, hoe meer tijd en geld het kost om de tuin te onderhouden. Dat geldt dus ook voor Big Data. En natuurlijk kan je, net als met een tuin, een bepaalde routine ontwikkelen waardoor de kosten op de lange termijn dalen. Maar het ontwikkelen van een routine kost tijd en geld, net als het opzetten van een goede database en het kiezen voor de juiste software.

Big Data voor kleinere bedrijven

Zoals gezegd zijn de kosten voor verzameling van Big Data en de ontwikkeling van analyse software hoog. Te hoog voor een bedrijf in het MKB. De vraag is dan ook of kleinere bedrijven moeten investeren in Big Data. En dat is nu net een vraag die wij niet kunnen beantwoorden. Dat hangt echt van de markt en het bedrijf zelf af. Wat wij wel kunnen is je wijzen op een alternatief. Het vraagt flexibiliteit, maar ook met minder middelen kan je veel informatie analyseren.

Een voorbeeld: Google Analytics en Social Media

Big-Data-Bronnen-google-analyticsGoogle Analytics

Google Analytics is gratis analysesoftware van Google dat je de mogelijkheid biedt om het gebruik van je website te analyseren. Het voordeel hiervan is dat je veel meer over de bezoekers van je site te weten kan komen. Bijvoorbeeld hoe ze op je site terecht zijn gekomen. Google Analytics onderscheidt daarin bijvoorbeeld 4 manieren:

  • Organic: De bezoekers zijn via een zoekmachine op je site terecht gekomen
  • Direct: De bezoekers hebben het adres van je website in de webbrowser ingetikt
  • Referral: De bezoekers zijn via een andere site op jouw site terecht gekomen
  • Social: De bezoekers zijn via een van de bekende social media kanalen op je site gekomen

Als we het voorbeeld uit de foto aanhouden dan blijkt dat 11% van de bezoeken via een social media kanaal op de website terecht komt. Als we hier verder induiken, kan je zien welke social media kanalen de bezoekers hebben doorgestuurd en op welke dagen dit was.

Big-Data-social-mediaSocial media analyse

De uitkomsten vanuit Google Analytics kan je vervolgens vergelijken met de statistieken van de social media kanalen zelf. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je best presterende berichten op social media niet zorgen voor traffic naar je website. Door het combineren van de twee databronnen kom je hier achter.

Nu je dit inzicht hebt kan je bepalen of je dit wilt veranderen. Zet je social media bijvoorbeeld voornamelijk in voor naamsbekendheid, dan hoeft het geen probleem te zijn dat er weinig traffic wordt doorgestuurd naar je site. Maar misschien wil je social media juist wel inzetten voor het genereren van traffic naar je website. De uitdaging is dan om inhoud van je best presterende berichten zo aan te passen dat ze bezoekers doorsturen naar je website.

Is Big Data de holy grail?

Of Big Data de holy grail is durven wij niet te zeggen. Als je weet hoe je het in moet zetten is het zeker van toegevoegde waarde. Maar er is ook veel sprake van ‘trial-and-error’. Net zo lang proberen tot de uitkomsten ook daadwerkelijk de mogelijkheid bieden om toegevoegde waarde te creëren. Het is vooral belangrijk om jezelf de vraag te stellen: Naar welke inzichten ben ik op zoek en wat kan ik met de uitkomsten? Pas als je dat helder hebt kan je een duidelijke afweging maken of het de investering waard is en of je voldoende middelen hebt.

 Heeft u vragen over het gebruik van Big Data? Neem vrijblijvend contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *