Dalend Facebookbereik? 6 tips om je bereik te verhogen

Het viel ons de laatste maanden al op bij de accounts die wij beheren. En we voorspelden het al als één van de trends voor 2015: Het organische bereik (het bereik waarvoor je als bedrijf niet betaalt) van berichten op Facebook daalt. En flink ook. Vroeger kon je een organisch bereik realiseren van ongeveer 10% van je volgers. Dat was aanpoten, maar zeker haalbaar. Tegenwoordig mag je blij zijn als je de 3% weet te halen. En het zal nog verder dalen. Maar je kan je Facebookbereik vergroten. Hoe? Met deze 6 tips.

Facebook tips verhogen bereik - optimaliseer voor mobiel

Optimaliseer voor mobiel

Dagelijks zijn er ruim 800 miljoen gebruikers actief op Facebook. 700 miljoen hiervan bekijkt Facebook via een mobiel of tablet. Je posts moeten dus mobiel proof zijn. Of nog beter, speciaal voor de mobiel gemaakt. Dat betekent: Niet teveel tekst en foto’s die direct te begrijpen zijn. De aandachtsspanne van de mobiele gebruiker is kort en het scherm is klein.

Gebruik video

Facebook zet voor 2015 vol in op video. Daar zijn ze mee gestart in 2014, door video’s direct in de tijdlijn af te spelen zonder geluid. Een goede video pakt in de eerste paar seconden de aandacht en is niet langer dan 30 seconden. Geluid is belangrijk, maar de video moet ook zonder geluid te begrijpen zijn.

Post op ongebruikelijke tijden

Facebook tips verhogen bereik - post ongebruikelijke tijdenVia de statistieken van Facebook kan je zien wanneer je fans online zijn. Een goede tip: Post juist buiten de piekmomenten. Het klinkt tegenstrijdig, maar is het niet. Veel van jouw fans zijn vaak ook fans van concurrerende bedrijven. Voor die bedrijven geldt waarschijnlijk dezelfde verdeling als voor jouw bedrijvenpagina. Zij posten dus ook op de piekmomenten. Op de piekmomenten staan er dus meer berichten klaar voor de tijdlijn van je fan dan buiten de daluren. De kans dat je fans jouw bericht zien tijdens de piekmomenten is dus kleiner dan in de daluren (totdat iedereen deze tip toepast natuurlijk).

Speel in op actualiteiten

Berichten die vaak een groot bereik realiseren zijn berichten die inspelen op de actualiteiten. Dat is lastig, omdat je directactie moet ondernemen, maar als het lukt kan je mogelijk zelfs viraal gaan. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Ice Bucket Challange’ waaraan veel bedrijven en BN’ers meededen.

Facebook tips verhogen bereik - promoot je bericht

Promoot je beste berichten

Iets wat lijkt op adverteren op Facebook, en wat het eigenlijk ook is, is het promoten van je beste berichten. Het verschil met adverteren is echter dat je een bericht een boost geeft waarvan je weet dat je fans het aantrekkelijk vonden. Het bericht sluit dus goed aan op je doelgroep. Via ‘Promoot dit bericht’ kan je het bericht onder de aandacht brengen van een doelgroep die lijkt op je huidige fans. Zo weet je bijna zeker dat de nieuw te bereiken doelgroep de content ook interessant vindt.

Voorkom ‘Advertentie’ posts

Waar Facebook geen fan van is zijn de zogenaamde ‘advertentie’ posts. Dit zijn berichten die qua uiterlijk en tekst veel lijken op de traditionele advertentie. Deze berichten kan je nog wel plaatsen op Facebook, maar doe dat dan als daadwerkelijke advertentie via het advertentiesysteem van Facebook. Plaats je deze berichten toch gewoon op je tijdlijn, dan kan het niet alleen het bereik van dat specifieke bericht beïnvloeden, maar ook het bereik van je toekomstige berichten. Facebook kijkt namelijk bij het bepalen van wie jouw berichten ziet ook naar de prestatie van je voorgaande berichten.

 Heeft u vragen over de inzet van social media of het gebruik van Facebook? Neem vrijblijvend contact met ons op!

1 antwoord
  1. nicole
    nicole