Facebook EdgeRank: 5 tips voor meer interactie op Facebook

Facebook bepaalt via een ingewikkeld algoritme wie welke berichten te zien krijgt in zijn tijdlijn. Tot twee jaar terug gebeurde dat via EdgeRank, maar ondertussen bepalen al meer dan 100.000 variabelen wie jouw Facebookbericht te zien krijgen. Betekent dit ook dat het bereiken van fans op goed geluk is gebaseerd? Nee, zeker niet. Er zijn wel degelijk manieren om de kans dat je bericht getoond wordt te vergroten. Hieronder geven wij vijf tips.

Edgerank - Facebook - Interactie - Pink MonkeyFacebook EdgeRank

In 2006 introduceerde Facebook EdgeRank. EdgeRank was een algoritme dat aan de hand van drie belangrijke categorieën bepaalde wie welke berichten te zien kreeg. De categorieën waren ‘Affinity score’, ‘Edge weight’ en ‘Time decay’.

Affinity score: geeft aan hoe sterkt de connectie is tussen personen of een persoon en een merk. Hoe meer gezamenlijke kenmerken je had, hoe hoger de affinity score. Mijn affinity score is bijvoorbeeld hoger met mijn broer, op wie zijn berichten ik 5x per week reageer en met wie ik 10 gezamenlijke vrienden heb dan met mijn verre nicht die ik nooit spreek.

Edge weight: zegt iets over het gewicht dat Facebook toekent aan interactie met een bericht. Reageer je bijvoorbeeld meer op afbeeldingen dan is de edge weight voor jou hoger bij berichten met afbeeldingen.

Time decay: Simpel gezegd betekent dit dat oudere berichten over het algemeen minder ‘waard’ zijn dan nieuwe berichten. We lezen liever geen oud nieuws.

Facebook’s huidige algoritme

In augustus 2013 heeft Facebook voor de buitenwereld officieel afscheid genomen van EdgeRank. Volgens Facebook zelf maken zij op dit moment gebruik van meer dan 100.000 variabelen die bepalen wat wij in onze tijdslijn te zien krijgen. En zolang wij niet in de ‘blackbox’ van Facebook kunnen kijken zullen wij nooit weten welke variabelen allemaal een rol spelen. Volgens Jeff Wildman van Edgerank.net blijven de nieuwe variabelen echter allemaal vallen in de drie eerder genoemde categorieën.

Zorg voor interactie – 5 tips

In een eerder blog over Facebook Likes hadden we het al over het belang van interactie. Ook nu blijkt interactie weer een belangrijke rol te spelen. Maar hoe verhoog je de interactie met berichten? Hieronder volgen vijf tips.

Lays facebook interactie - Pink Monkey Media1. Vraag fans mee te denken in productontwikkeling

Fans zijn niet voor niets fans van een bedrijf. Zij voelen zich verbonden met het merk en willen vaak graag meedenken over bijvoorbeeld nieuwe producten. Welke klant wil nu niet dat zijn idee bij zijn favoriete merk in de winkel komt te liggen? Een goed voorbeeld hiervan is Lays haar ‘Maak de Smaak’ campagne.

2. Laat fans een keuze maken

Bied de fans opties en laat ze een keuze maken. Maak bijvoorbeeld een poll waarin mensen via een reactie hun stem kunnen laten horen.

NS - speel in op recente gebeurtenissen - Interactie - Pink Monkey3. Speel in op de actualiteiten

Fans zijn niet continu bezig met je merk, ze zijn druk met de waan van de dag. En daar kan je prima op inspelen. Zeker als je er een grappig element aan kan toevoegen (en jezelf misschien niet zo serieus neemt).

 Facebook - Vraag om interactie - Pink Monkey4. Vraag om een like of reactie

Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar durf om een like of reactie te vragen. Geef de like button een andere betekenis en fans zijn er sneller toe geneigd. En het werkt ook nog, zo blijkt uit onderzoek van Momentus Media. Berichten die om een like vragen hebben namelijk 216% meer interactie.

 

 Facebook - time je berichten - Pink Monkey5. Plaats berichten als je fans online zijn

Zoals gezegd lezen we liever geen oud nieuws. Stem het plaatsingsmoment van je bericht af op wanneer je fans online zijn. Wat zijn de beste dagen en tijden? Dat is voor iedereen verschillen, maar via Facebook eenvoudig na te gaan via de Facebook statistieken. Maak hier gebruik van!

 Heeft u vragen over de inzet van Facebook? Neem vrijblijvend contact met ons op!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *