Facebook: Likes of Interactie?

Het aantal likes op een Facebookpagina valt direct op. We kijken er allemaal naar en we hechten er veel waarde aan. Want een bedrijf krijgt toch niet zomaar veel likes? En veel likes betekent toch een groot bereik? Niet helemaal.

Meeste Facebook likes - Interactie - Pink Monkey

Facebookpagina: Facebook for Every Phone meeste paginalikes wereldwijd op 6 oktober 2014

Er zijn verschillende manieren om aan likes te komen. Bijvoorbeeld via clickfarms, adverteren via Facebook zelf of via natuurlijke groei.

Clickfarms zijn bedrijven die 1.000 likes aanbieden voor bijvoorbeeld € 10,-. Nadeel is dat je geen invloed hebt op waar de likes vandaan komen. Het kan dus zomaar gebeuren dat je als Nederlands bedrijf 990 volgers hebt uit India, terwijl je daar helemaal niet actief bent. Het gebruik van clickfarms is trouwens verboden door Facebook en als alternatief biedt Facebook haar eigen advertentieprogramma aan. Via het programma kan je zelf de doelgroep en het budget instellen. Voor € 8,00 per dag krijg je tussen de 13 de 100 likes.

Alles draait om interactie

Likes Coca-Cola - Interactie - Pink MonkeyHet aantal likes van een pagina zegt lang niet alles. Coca-Cola heeft bijvoorbeeld ruim 89.000.000 likes. En iedere week komen daar meer likes bij dan dat Groningen inwoners heeft! Dat lijkt geweldig, in elk geval in termen van populariteit. Zie het maar eens te bereiken zo veel likes. Het heeft ook een keerzijde. Kijk maar eens naar het interactiepercentage dat de Facebookpagina van Coca-Cola heeft. Dat ligt tussen de 1% en 2%. En dat is een probleem voor het bereik van de berichten.
Facebook bepaalt namelijk via ingewikkelde algoritmen wie een bericht te zien krijgt. En een belangrijke variabele die Facebook daarbij gebruikt is het interactiepercentage van je pagina. Als een groot deel van de fans de moeite neemt om te reageren, delen of liken ziet Facebook dit als een indicator dat de pagina interessante content deelt. En omdat Facebook het belangrijk vindt dat mensen gebruik blijven maken van Facebook laten ze vaker berichten zien van pagina’s die veel interactie hebben met de fans.

De ene like is de andere niet

Facebook Interactie - Pink MonkeyKijk eens naar jezelf. Welke berichten lees jij en op welke berichten reageer jij of deel en like je? Waarschijnlijk voornamelijk de berichten van mensen of bedrijven waar je echt een band mee hebt. Als bedrijf wil je juist deze mensen bereiken. Zij zijn kwalitatief hoogwaardige likes. Echte fans. Fans die geïnteresseerd zijn in je bedrijf en in de content die je deelt. En de interactie van je fans wordt gezien door hun vrienden, waardoor het bereik verder groeit. Een klassieke win-win situatie.

Deze echte fans zijn niet te koop. Zij kiezen bewust voor je bedrijf, omdat het bedrijf interessante content deelt. Dus zorg dat je weet wat er speelt bij de doelgroep en activeer je community. Beschouw dit als een continu proces. Analyseer regelmatig of de content nog aansluit bij de wensen van de doelgroep en pas de communicatie aan als dit nodig is. Zo blijven je likes ook trouwe fans.

 Heeft u vragen over de inzet van Facebook? Neem vrijblijvend contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *