Privé of bedrijfsaccount Twitter?

Toen ik persoonlijk begon met Twitter vroeg ik het mijzelf ook af. Stel ik ben een (kleine) onderneming en ik wil gaan Twitteren. Doe ik dat dan als mijzelf of als mijn bedrijf? Een lastige keuze, maar over het algemeen zien we vaak de volgende varianten:

Twitter als bedrijf of als jezelf - Pink Monkey1. Je bent jezelf
2. Het merk, dat ben jij
3. Het merk is het merk

Je bent jezelf

Het voordeel van jezelf zijn op Twitter is dat je het persoonlijk maakt. Alles wat je via je eigen account op Twitter zet vertelt iets over jou. Het laat je persoonlijkheid zien. En daar zit meteen de kracht. Je laat je volgers, en daaronder dus ook je klanten, direct zien wie je bent werk nog meer doet. Je vertelt echt jouw verhaal. Je bedrijf is als het ware een verlengstuk van jezelf.
Het risico is echter dat je zo zelfbewust gaat posten dat je censuur toepast op je eigen Tweets. Je laat steeds minder van jezelf zien en steeds meer van wat jij denkt dat anderen willen horen. Je verliest je authenticiteit en loopt het risico ‘saai’ te worden.

Het merk, dat ben jij

Wat je ook vaak ziet is dat iemand een Twitteraccount heeft met de naam van het bedrijf, maar dat de bio (= korte toelichtende tekst in je Twitteraccount) duidelijk aangeeft dat jij het account beheert. Zo versterk je eigenlijk twee merken in één keer. Je etaleert zowel je bedrijf als je eigen persoon.
Het nadeel van deze strategie is dat je nog meer op moet letten wat je tweet. Mocht je zakelijk heel anders tegen dingen aankijken dan privé, of twitter je vaak polieke opmerkingen, dan moet je jezelf afvragen of dit type account wel geschikt is.

Het merk is het merk

Je kan ook kiezen om alleen maar als merk te tweeten. Het grootste voordeel is dat meerdere mensen het account kunnen beheren. Je bent minder afhankelijk van een persoon. Maar daar schuilt ook meteen een gevaar. Want hoewel iedereen hopelijk wel de waarden van het bedrijf kent is het moeilijk om altijd dezelfde ‘tone-of-voice’ te houden. Iedereen tweet toch op zijn eigen manier. En dat kan de klant merken.

Welke vorm je kiest hangt helemaal van je eigen motivatie af. Zeker als relatief kleine ondernemer kan het interessant zijn om voor een van de eerste twee strategieën te kiezen. Je bent zo verbonden en trots op je eigen onderneming en dat wil je uitstralen. De derde methode is vaak interessanter voor de grotere bedrijven. Het personeelsverloop is vaak hoger en functies verschuiven nog wel eens en je wil niet iedere keer opnieuw je merk op Twitter opbouwen.

Twijfelt u over wat het beste bij u past? Wij denken graag met u mee.

Foto via: Productive Dreams

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *