Social media – Tips voor het gebruik van de digitale flessenpost

Social media, we gebruiken het allemaal. Maar waarom zitten we eigenlijk massaal op social media?

social media digitale flessenpost communicatieDe mens is een sociaal dier

Als mens zijn we op zoek naar interactie. We hebben graag contact met andere mensen. Dat is van oudsher al zo. Denk maar eens aan de flessenpost van vroeger. Iemand wilde graag in contact komen met een onbekende en schreef daarom een brief, stopte die in een fles en gooide de fles in zee. Waarom? In de hoop dat iemand de fles vindt en zal reageren. Degene die de fles in zee gooide was, net als tegenwoordig met social media, op zoek naar interactie om ervaringen en kennis te delen.

Social media maakt het makkelijk

De komst van internet heeft het zoeken van sociale interactie een stuk makkelijker gemaakt. Sinds 2000 schoten de (voorlopers) van de huidige sociale media als paddenstoelen uit de grond. We hoeven geen fles meer in zee te gooien om in contact te komen met anderen. We zetten internet aan en via social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn enz. kunnen we heel eenvoudig een grote groep mensen bereiken. De kans op reactie is enorm gegroeid. De vraag is niet meer: ‘Zal iemand mijn fles vinden?’, maar ‘Hoeveel mensen zullen mijn fles vinden?’ en ‘Hoeveel mensen zullen de moeite nemen om te reageren?’.

Het gevaar van social media

Je hebt nu dus de kans op een enorm bereik. Maar daarin schuilt ook een gevaar. Wat je schrijft kan iedereen lezen. En aangezien internet niets vergeet staat het vaak voor eeuwig online. Denk goed na voordat je iets via social media de wereld instuurt. Want soms bedoel je het nog zo goed, voor je het weet pakt het verkeerd uit. Hieronder twee voorbeelden van hoe het niet moet.

Wie kunnen mijn berichten lezen

Of het waar is of toch een hoax is niet helemaal duidelijk, maar je ziek melden en dan gaan shoppen is niet handig.

Social media - doelgroep - Pink Monkey Media

Wat is het bereik van het bericht

Een duidelijk voorbeeld van het onderschatten van de kracht van social media komt van Trijntje Oosterhuis. Zij dacht een ludieke actie voor Giro 555 bedacht te hebben. Alleen pakte dat wat anders uit en moest ze uiteindelijk door het stof.

Trijntje Oosterhuis onderschat social media - Pink Monkey Media

Klopt de timing

Onderstaand bericht van Charly Luske is op zich geen reden tot verontwaardiging. Alleen was de timing van het bericht verkeerd. Charly stuurde het bericht namelijk via Twitter de wereld in op de dag dat de slachtoffers van vliegramp MH17 landden op Eindhoven Airport.

Charly Luske social media - Pink Monkey Media

Denk na voor je post

Om dit soort blunders te voorkomen is het belangrijk om even goed na te denken voor je iets online zet op social media. Vragen die je jezelf kunt stellen:
• Wil ik echt dat iedereen mijn bericht kan lezen?
• Is het wel het juiste moment om een bericht te plaatsen?
• Post ik uit emotie (niet doen!) of omdat het mijn mening is?
• Wat zijn de risico’s van mijn post?
• Is mijn post op meerdere manieren uit te leggen? En zo ja, is dat ook mijn bedoeling?

Wilt u meer weten over de inzet van social media? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *