Social media trends 2015

geintegreerde media- social media trends 2015 - Pink Monkey MediaWe zitten alweer in 2015. En hoewel niemand weet wat de toekomst precies brengt blikken we toch graag vooruit. Wat verwachten we dat in 2015 booming zal zijn op het gebied van social media? Welke kanalen gaan groeien en welke zullen de strijd verliezen? Een trendoverzicht.

#Stijging in geïntegreerde communicatie

De afgelopen jaren zijn marketeers steeds meer gebruik gaan maken van social media. Een veel gehoorde opmerking was ‘o ja, we moeten ook nog iets met social media’. Vaak er even bij gedaan in plaats van dat het onderdeel uitmaakte van een marketingcampagne. In 2015 lijkt dit te gaan veranderen. Social media wordt meer en meer onderdeel van het marketingplan waardoor een geïntegreerd beeld ontstaat in lijn met de overige communicatie. Op die manier draagt social media ook werkelijk bij aan het bereiken van marketingdoelstellingen. En dat is toch fijn.

#Videocontent steeds belangrijker

Video groeit - social media trends 2015 - Pink Monkey Media

In 2014 is het aantal Videoblogs (Vlogs) enorm toegenomen en deze social media trend zet door. Maar daar blijft het niet bij. Vlogs zijn eenvoudig door te vertalen naar andere communicatiemiddelen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en we begrijpen het nog veel beter ook. De verwachting is dan ook dat we veel meer videocontent gaan zien. Zeker nu bijvoorbeeld Facebook de mogelijkheid biedt om aan het einde van een video een ‘call-to-action’ in te voegen aan een video op een bedrijvenpagina. Instagram biedt sinds eind oktober in bepaalde landen de mogelijkheid om video-ads te plaatsen van maximaal 15 seconden.

humanifying the brand 2 - social media trends 2015 - Pink Monkey Media#Humanifying the brand

De tijd dat klanten bedrijven zagen als een instituut is voorbij. Directeuren kunnen zich niet meer verstoppen in hun ivoren toren. Bedrijven zijn meer dan ooit zichtbaar en bevinden zich in een glazen huis. Als klant wil je weten van wie je iets koopt, welke bedrijfscultuur het bedrijf heeft en of ze het belang van de klant ook daadwerkelijk hoog in het vaandel hebben. De klant wil een kijkje in de keuken. Daarom: geef je bedrijf een gezicht. Laat meer van jezelf zien dan alleen die mooie folder en dat statige kantoorpand.

#Instagram blijft groeien

Met meer dan 200 miljoen actieve gebruikers per maand is Instagram het platform als het gaat om het delen van foto en korte video’s. Het aantal actieve gebruikers groeit nog maandelijks en deze groei lijkt vooralsnog niet te stoppen. Ook zijn volgers op Instagram veel meer geneigd tot interactie dan volgers op Facebook en Twitter. Uit onderzoek van Forrester blijkt namelijk dat een post op Instagram 58 keer zoveel interactie oplevert als een bericht op Facebook en 120 keer meer als een bericht op Twitter. De groei in het aantal actieve gebruikers en de hoge interactie per post zorgt er voor dat steeds meer Marketeers Instagram in zullen zetten als marketingtool.

facebook adverteren 2 - social media trends 2015 - Pink Monkey Media#Facebook zet in op adverteren

Een trend die de laatste maanden duidelijk waarneembaar is, is de daling van het bereik van organische berichten voor bedrijvenpagina’s binnen Facebook. Een probleem waar veel marketeers tegen aan lopen. Het vermoeden is dat Facebook hier bewust op inzet om in de toekomst haar advertentiemogelijkheden beter te kunnen promoten. De verwachting is niet alleen dat de vraag naar advertentieruimte de komende tijd toe zal nemen, maar dat Facebook hier ook op in zal spelen door de prijs van de ruimte te verhogen.

#Google+ verliest de strijd

Hier kunnen we kort over zijn. Zoals het er nu naar uitziet gaat Google+ de strijd verliezen. Nu de Google+ ook stopt met het ‘Authorship’ experiment biedt Google geen aanvullende functionaliteiten ten opzichte van Facebook, Twitter en LinkedIn.

#Kopen via social media neemt een vlucht

In 2014 zijn Facebook en Twitter in de Verenigde Staten gestart met een bèta test voor het kopen van producten via een speciale ‘BUY’-button. Hoewel het in Nederland nog niet beschikbaar is verwachten we wel dat het een enorme vlucht zal gaan nemen. De klant heeft op het moment dat hij het bericht ziet al een interactie met het merk en het product. Kopen via een druk op de knop is dan wel zo makkelijk (uiteraard na eenmalig invullen van je gegevens).

En omdat social media real-time is biedt het de mogelijkheid om korte termijn acties te houden die perfect aansluiten op de doelgroep. Niet alleen laat dat zien dat je weet wat er bij de doelgroep speelt, je creëert ook een ‘sense of urgency’ wat de klant aanzet tot een sneller beslisproces. Misschien wel de social media trend van 2015.

#LinkedIn het platform voor delen zakelijke content

LinkedIn geeft steeds meer tools om op een professionele manier content te kunnen delen via het platform. LinkedIn wordt dus steeds meer een contentplatform in plaats van alleen een handig online adressenbestand. Hiermee is LinkedIn een serieuze speler in zakelijke content te noemen.

privacy concern - social media trends 2015 - Pink Monkey Media#Behoefte aan privacy groeit

Een van de grootste uitdagingen van 2015 is hoe om te gaan met privacy. Waar we in voorgaande jaren ons niet zo druk maakten over wat bedrijven allemaal van ons wisten zien we hier nu een duidelijke omslag. Mensen geven niet meer klakkeloos toestemming voor het gebruik van persoonlijke gegevens. Niet voor niets is bijvoorbeeld Snapchat zo populair. Maar ook deze diensten blijken niet veilig. Zo bleek maar weer toen Snapchat was gehackt en er allerlei foto’s die zogenaamd verwijderd waren op internet verschenen. Hoe bedrijven hier op in gaan spelen is nog niet te zeggen, maar dat de vraag naar meer privacy beschermende platformen zal groeien is duidelijk.

#Leuk weetje

wereldwijd 3,5 miljard tandenborstels tegenover 5,8 miljard smartphones. In 2015 zal het aantal searches met een smartphone het gaan winnen van het aantal searches via ‘vaste’ devices. Deze kanteling heeft een gigantische impact op de manier waarop jij bereikbaar en zichtbaar bent en voor je klanten en gaat van je bedrijfsvoering vragen mee te buigen met deze ontwikkeling.

 Heeft u vragen over de inzet van social media of het gebruik van film & video? Neem vrijblijvend contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *