Starten met social media? Leer luisteren!

Luisteren - social media - communicatie - Pink Monkey

Alle begin is moeilijk en dat geldt ook, of misschien wel vooral, voor social media. Als organisatie heb je een verhaal dat je wilt vertellen, maar zit de doelgroep daar wel op te wachten? Of is vinden zij het belangrijker dat jij hun verhaal hoort? Wat speelt er bij de doelgroep en hoe kan je als organisatie daarop aansluiten? Het antwoord? Begin met luisteren.

Luisteren of praten?

Een goed voorbeeld van het belang van luisteren komt uit het boek ‘De sympathiefactor’ van Dave Kerpen.

Stel:
je hebt een eerste date met iemand die jij al een tijd leuk vindt. Het liefst kom je meer over hem of haar te weten, maar je wilt ook graag je eigen verhaal vertellen. Je wilt jezelf namelijk ook presenteren als interessante kandidaat. Wat nu als de date alleen maar over zichzelf praat en niet naar jou luistert?

De kans is groot dat je na de date teleurgesteld naar huis gaat en er geen tweede date komt. En zo werkt het ook op social media. Potentiële en bestaande klanten willen hun verhaal kwijt en zich begrepen voelen. Het is aan jou de taak om te laten merken wat er bij hen leeft. Maar dat betekent dat je eerst moet luisteren. En dat is tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan vroeger.

Luisteren via Google

Google is een geweldige uitvinding. Je kan er bijna alles mee opzoeken. Het is je beste vriend als het om luisteren gaat.

Google jezelf

Start met luisteren door na te gaan wat mensen over je organisatie zeggen. En wat als je alleen je eigen website vindt? Dan is er werk aan de winkel om de ‘buzz’ over jouw bedrijf op gang te krijgen.

Google je concurrenten

Iets wat we vaak vergeten is Googlen op de naam van de concurrent. Wat zeggen potentiële klanten over hen? Wat doen zij goed en waar zitten voor hen verbeteringen? Dit zegt iets over waar de klant naar op zoek is. Misschien kan jij het wel bieden, maar weet de klant je nog niet te vinden.

Stel Google alerts in

Bovenstaande zoekopdracht voer je vaak maar eenmalig handmatig uit. Via Google Alerts kan je instellen dat je automatisch bericht krijgt als er een nieuw artikel, blog enz. is verschenen met de door jou opgegeven trefwoorden.

Luisteren op Facebook

Op Facebook bestaat de mogelijkheid om te zoeken in alle Facebookberichten. Daarvoor moet je wel gebruik maken van de zogenaamde hashtag (#). Vul bovenin in de zoekbalk je #naam in in de zoekresultaten kan je terugvinden wat mensen over je zeggen. Bijkomend voordeel is dat je het profiel van de afzender kan bekijken en je dus meteen kan zien wat je doelgroep nog meer interessant vindt.

Facebook kondigde een jaar geleden aan dat het in de toekomst ook mogelijk is om uitgebreider en zonder de hashtag te zoeken. De uitrol duurt alleen veel langer dan verwacht. Op dit moment is deze functie alleen beschikbaar voor Engelstalige gebruikers.

Luisteren op Twitter

Net als bij Facebook heeft Twitter ook de mogelijkheid om te zoeken. Hier kan je zowel zoeken met als zonder het gebruik van de hashtag. Beide zoekopdrachten leveren verschillende resultaten op. Probeer dus allebei.

Luisteren - social media - communicatie - Twitter - Pink Monkey

 

Zoek op belangrijke trefwoorden

Niet alleen je eigen naam of de naam van concurrenten kan inzicht geven in wat speelt bij de doelgroep. Zoek bijvoorbeeld ook eens op belangrijke trefwoorden die passen bij je doelgroep. Als je de belangrijkste woorden terug laat komen in je eigen communicatie weet de doelgroep je sneller te vinden.

Betaald onderzoek

Uiteraard zijn er ook zat online toepassingen te vinden die een diepgaande analyse voor je maken. Hier moet je echter vaak flink voor betalen. Daarom zijn deze voornamelijk interessant voor grote bedrijven en multinationals.

Luisteren op social media: Doe er je voordeel mee

Als je weet hoe de doelgroep over je praat, weet je waar je kansen liggen en waar er ruimte is voor verbetering. Gebruik deze kennis! Maak klanten enthousiast door te laten merken dat je naar ze luistert. Pas je communicatie hier op aan en verras de doelgroep.

 Heeft u vragen over de inzet van Social Media? Neem vrijblijvend contact met ons op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *